Mis on keermevedru?
Keermevedru on spiraalse kujuga metallist nn vedru, mis paigaldatakse eelnevalt keermestatud avasse, et luua väliskeermega poldi jaoks tugevam sisekeere.
Keermevedrusi nimetatakse mõnikord ka keerme taastamise vedrudeks, keerme taastamis täite vedrudeks või Helicoilideks(rahva suus levinud nimetus, mis ei ole muud, kui keermevedrusi tootva firma registreeritud kaubamärk).
Milleks keermevedrusi kasutatakse?
Keermevedrusi kasutatakse tavaliselt kahel põhjusel:
- 1. Purunenud keerme parandamiseks.
- 2. Tugevama keerme loomiseks nõrgematesse materjalidesse, nagu alumiinium, plastik jms.
Kõige sagedamini kasutatakse neid tugevdamaks keermeid OEM-valanditel ja masintöödeldud detailidel, mis on valmistatud kergematest ning samas ka nõrgematest materjalidest - Alumiinium neist kõige levinum.
Neid on saadaval ka keermeparanduskomplektina koos paigaldustarviku, puuri ja keermepuuriga, mis võimaldab vastavalt vajadusele kiirelt keerme parandada või uue luua. Enim kasutust leiavad need masinatööstuses ning autotööstuses. Väga populaarsed on need kasutatud autode remondil, mille käigus keermete taastamine osutub reeglina tunduvalt odavamaks kui uue detaili soetamine.
Kuidas keermevedru töötab?
Kui keermetraat on keritud keermevedruks ja paigaldatud keermestatud avasse, annab see algmaterjalis püsiva ja kulumiskindla keerme, mis on üldiselt 20% tugevam kui algne keere.
Keermevedrud on valmistatud nii, et nende läbimõõt on suurem, kui neile keermestatud ava ja need surutakse paigaldamise ajal kokku. See võimaldab maksimaalset kontaktpinda keermestatud avaga, kinnitades keermevedru püsivalt oma kohale. Keermevedru aitab jaotada koormuse ühtlaselt üle kogu poldi ja ava, muutes selle tugevamaks ja vastupidavamaks väljatõmbamisele või väljaväänamisele. Kui kasutatakse keermevedru, jaotuvad koormus ja pinge ühtlasemalt kogu koostu ulatuses.
Pingekontsentratsiooni probleemid, mis tavaliselt esinevad lähtematerjali tehtud keermetel on seega kõrvaldatud. Keermevedru kohandub mõõtmetega nii radiaalselt kui ka aksiaalselt, lähtudes mis tahes laienemisest või kokkutõmbumisest lähtematerjali sees.
Tavaliselt võivad otse materjali loodud keermed põhjustada:
- Piiratud kontaktpunkti
- Kehv külgkontakt poldi ja põhikeerme vahel
- Poldi koormuse ebaühtlane jaotus ühendatud keermete vahel
- Keermestatud komponentide rike koormuse all (eriti alumiiniumi ja muude nõrgemate metallide puhul.
Allolev diagramm kujutab graafiliselt keermevedru eeliseid võrreldes tavapärase keermega. Tavapärastes keermestatud liigendites asetatakse üle 75% koormusest sõlme kolmele esimesele keermele. Vasakul olev keermevedru näitab, kuidas vedrutaoline disain võimaldab muuta nihkekoormust eelistatud "rõngaspingeks" või radiaalkoormuseks kogu sisestuse pikkuses. See annab palju tugevama keerme võrreldes tavapärase puurimise ja keermestamisega.
Selline lahendus võimaldab inseneridel valida kinnitusvahendi poldi minimaalse tugevuse alusel. Tänu sellele saavad tootjad julgelt kasutada väiksema läbimõõduga ja lühema keermepikkusega polte isegi nõrgemates materjalides nagu magneesium või alumiiniumisulamid.
Kuidas keermevedru paigaldada?
Keermevedru paigaldamiseks on 4 lihtsat sammu.
- Puuritakse õige läbimõõduga ava.
- Puuritud ava keermestatakse spetsiaalse keermepuuriga, mis sobib keermevedru välisläbimõõduga.
- Keermevedru paigaldatakse keermesse kasutades spetsiaalselt paigaldusabinõud.
- Kui keermevedru paigaldusots on murdetööriistaga eemaldatud, on ava valmis poldi paigalduseks.
Millised on keermevedrude tüüpilised rakendused?
- Autotööstus
- Tööstuselektroonika
- Koduelektroonika
- Lennundus – avioonika, mootorid, lennukikere
- Laevaehitus
- Militaar
- Elektritootmine
- Transport
- Tootmisseadmed